Zonder feedback geen verbeteringen

De afgelopen twee jaar hebben Mariëlle en ik heel veel modules ontwikkeld in de leerlijnICT
(er staan 36 modules in de omgeving, waarvan een aantal niet altijd actief zijn).

We hebben deze samen ontwikkeld op grond van onze eigen kennis en ervaring en onderwerpen waarvan wij ‘dachten’ daar hebben leraren iets aan. Soms hebben we ‘echte experts’ gevraagd een module te ontwerpen of vragen we of we materiaal mogen gebruiken.
Natuurlijk doen we dat altijd met bronvermelding en links naar de oorspronkelijke bron.

Regelmatig bevragen wij deelnemers aan het eind van een doorlopen module wat zij ervan vonden, wat ze geleerd hebben en wat ze missen.
Wanneer er een suggestie in staat waar we iets mee kunnen, pakken we die op en gaan ermee aan de slag.

Gek genoeg wordt feedback vaak verward met kritiek (of als het positief is met een compliment). Dus, als we vragen, hoe kunnen we de modules nog beter aan laten sluiten op jouw behoefte, komt er niet altijd iets uit waarmee we verder kunnen.
Een deelnemer ziet de evaluatie dus niet altijd zoals wij willen dat ze dat doen.
Dat betekent ook dat we inmiddels wel weten in te schatten welke reacties serieus de moeite waard zijn.

Vooral omdat de feedback in een online omgeving (of mail, of app of Twitter) gegeven wordt door iemand die alleen is, het lastig om de juiste toon te herkennen.
Er vindt  geen interactie plaats en er is geen ruimte voor verduidelijkende vragen.
‘C’est la tone qui fait la musique’, hoe staat de pet van de deelnemer op dat moment?
Het komt regelmatig voor dat we in een evaluatieformulier een vreselijke veeg uit de pan krijgen. Niets is goed en de deelnemer wist alles al (of beter). Maar werkelijk inhoudelijke oplossingen of vragen geven blijft vaak uit.

De eerste keer als je een negatieve reactie  leest, schrik je wel even. Het raakte mij echt. De tegenreactie zou dan kunnen zijn om in de verdediging te schieten. Niet doen, hebben wij besloten. Wel geven de aandacht aan de moeite die mensen nemen (ongeacht de inhoud van de feedback) om bij veranderingen of verbeteringen de reageerder een bericht te sturen, wat we gedaan hebben met de feedback, voor zover dat mogelijk is.
Wij gaan kijken hoe we ECHT de goede feedback kunnen ophalen door nog eens te kijken naar de vragen die we stellen.
Met de mogelijkheid voor een cijfermatige beoordeling gaan we stoppen, wat heb je nu aan een 6,3?