Waar zijn wij van?

Op mijn eigen weblog heb ik een overpeinzing geplaatst met de vraag: waar ben ik van?
Dat deed ik naar aanleiding van ons bezoek aan de BETT en de IPON.

Marielle en ik zijn nu ruim anderhalf jaar aan de slag met LearningROCKS en puzzelen dus net als alle andere kleine onderwijsondernemers telkens over ons bedrijf, ons aanbod, onze uitstraling en onze eigen ontwikkeling.

We hebben tijdens de reis naar de BETT in de trein een aardig lijstje gemaakt over wat we al bereikt hebben, maar vooral wat we willen ontwikkelen en ‘waar wij van zijn’.
Niet alleen wat wij willen, maar ook waar stichtingen, scholen en leraren behoefte aan hebben.

Natuurlijk blijven we doorgaan op de ingeslagen weg: iedereen digitaal geletterd.
Maar we hebben inmiddels wel wat dingen geleerd en we weten waar we echt goed in zijn.
Daar willen we op gevonden worden.

Wat hebben we geleerd?
We hebben inmiddels geleerd (eigenlijk wisten we dat al) dat alleen een online academie, hoe gevarieerd dan ook, niet de oplossing is om IEDEREEN mee te krijgen.
We hebben ook geleerd dat effectieve didactiek belangrijker is dan de tooltjes die je daarbij kunt gebruiken. (ook dat wisten we al trouwens).
De leerlijnICT bevat een groot aantal modules en kan door deelnemers van verschillende niveaus doorlopen worden. Wat daar echter wel een valkuil is, is dat we niet altijd zicht hebben op de man of vrouw die een module doorloopt. Soms is het net niet wat een deelnemer wilde.
Maar maatwerk per module leveren is onbegonnen werk. Wel ontwikkelen we vraaggestuurd op een onderwerp of een thema.

Om dat echt te laten leven en blijvend levend te houden, zijn icoaches in scholen echt heel belangrijk. Die kunnen we beter bedienen en helpen.

Er gaat eigenlijk ook heel veel wel goed, we hebben alleen veel te weinig aandacht besteed aan het delen van die successen.
Leerkracht academie
Wij zijn ongelofelijk trots op de leerkracht-academie. Inmiddels gebruiken ruim 1600 deelnemers de academie.
We hebben een 100% uptime (mede dankzij Savvii) en krijgen zelden vragen over dingen die niet werken.
AVG Module PCOU
Het was heel leuk om te merken dat onze naam genoemd werd door anderen als het om de AVG Module gaat. We hebben in samenwerking met PCOU onze eigen AVG Module (specifiek voor onderwijs) op maat gemaakt.
Deelnemers doorlopen de modules, doen een kleine zelfkennis toets en ontvangen daar een badge voor.
Ook hier is de uptime 100% en hebben we nog nooit een gebruikersvraag gekregen over een probleem.
Als je als stichting geïnteresseerd bent, wij ‘zijn daarvan’ zowel van de inhoud als van de techniek. Ontzorgen dus!
De LeerlijnICT
Deze wordt nog steeds gebruikt door stichtingen om de digitale vaardigheden van docenten te vergroten. We kijken op dit moment wel naar een nieuw model en nieuwe opbouw
Meer de nadruk leggen op effectieve didactiek en eens zien (nav de blogpost over de PLG) of we het eigenaarschap niet bij scholen zelf kunnen leggen.
Trainen van module ontwikkelaars om nog meer maatwerk te leveren.
Maar ook meer ondersteuning bieden aan de icoaches of trekkers IN de organisatie.
Escaperooms
We vonden het heel leuk om tussendoor online escaperooms te bouwen en deze daarna ook over te dragen aan de opdrachtgevers, zodat zij verder kunnen bouwen.
Badges
Het gebruik van badges blijft mooi om te ontwikkelen en om deelnemers te stimuleren.
We gaan ons meer laten betrekken bij de initiatieven die daar over lopen.

Wat maakt ons nu anders dan anderen?

  • Techniek en inhoud zijn bij ons in goede handen.
  • We hebben een uitstekende hosting partij, we weten wat we anderen moeten laten doen.
  • We hebben (vooral vanwege mijn jarenlange ervaring met WordPress) kennis van het ontwerpen, bouwen en ontwikkelen van academies.
  • Wij zijn vanwege onze ervaring IN onderwijs ook echt van de content. We snappen wat mediawijsheid is, we weten hoe we vooral leraren kunnen helpen met digitale geletterdheid.
  • We zijn in staat om de vertaling van de theorie (en onderzoek) te maken naar toepasbare en bruikbare modules. Direct effect op de didactiek.
  • We zijn vanwege onze rol bij stichting LeerKRACHT ook in staat om mensen te helpen bij het slimmer en efficiënter werken. Niet alleen voor in de les en bij lesvoorbereiding, maar ook in de dagelijkse praktijk.
    Mail, verspilling van tijd, slimmer samenwerken zijn daar voorbeelden van.
  • We willen echt verbinding hebben met de opdrachtgevers en de gebruikers. Dat is misschien een valkuil, want daarmee beperken we echt groot worden. Gelukkig hebben we inmiddels een aantal mensen en andere bedrijven, waar we de samenwerking mee aan het onderzoeken zijn.

De komende periode hebben we heel veel ruimte in onze agenda’s gemaakt om echt een “smoel” naar buiten neer te zetten.
Marketing en acquisitie zijn nog onvoldoende ontwikkeld en het zijn ook niet de dingen die wij echt leuk vinden.
Netwerken daarentegen is wel een uitstekend middel om onze naam en faam te vergroten.

Wij zijn learningROCKS!

1 reactie op “Waar zijn wij van?”

  1. Pingback: #WOT: Rebel en Leren – Karin Blogt

Reacties zijn uitgeschakeld.