Learndash, Boss platform

Van een academie naar een community (in wording)

We zijn al twee jaar heel blij met onze opdrachtgever de Stichting leerKRACHT. Zij gaven ons de kans om een eerste grote academie te bouwen waarin inmiddels ca. 3000 deelnemers actief zijn.
De ontwikkeling heeft plaatsgevonden toen Marielle en ikzelf nog expertcoaches waren bij leerKRACHT en dus de methodiek en inhoud van het programma in de vingers hadden.
Op die manier konden we echt de ‘klant’ uitvragen en precies dat bouwen waarvan wijzelf ook de waarde direct konden ervaren.
Er zijn inmiddels 34 modules ontwikkeld inmiddels waarmee deelnemende scholen het volledige programma online kunnen vinden. Alles op 1 plaats en verrijkt met heel veel video’s.

Het thema dat wij gebruikten (naast Learndash als leeromgeving) was Social Learner van BuddyBoss.
Dat thema werd door ons redelijk verbouwd met aanpassingen aan de codes om dingen die niet nodig waren, ook niet zichtbaar te maken.  Daar hebben we heel veel van geleerd, vooral om dit niet nog een keer zo aan te pakken.

In 2020 bracht BuddyBoss een nieuw platform uit.
Na wat experimenteren in een van onze eigen omgevingen, hebben we voorgesteld om de community gedachte in de academie vorm te geven. Op die manier is meer maatwerk voor verschillende doelgroepen mogelijk en kunnen deelnemers met elkaar in gesprek.
Het Boss Platform (Pro) is de opvolger van Social Learner dus inhoudelijk verandert er niets.
De uitstraling is veel  frisser,  er zijn meer sociale functionaliteiten voor groepen. Gekoppeld aan Learndash biedt dit platform veel meer mogelijkheden tot maatwerk.

Hoe pakten we de omzetting van de omgeving aan?
Onze host Savvii biedt de mogelijkheid om in een kopie van de live omgeving te herbouwen (staging).
Daarmee zijn we gestart. We zijn eerst begonnen met een testomgeving om de stichting LeerKRACHT te overtuigen van een vervolgstap ..een community maken.
Na een aantal ontwerp sessies met hen en wat eerste beelden, werd er besloten om over te gaan, zonder dat de huidige deelnemers last zouden hebben van de extra mogelijkheden.
Na een overzicht van onze te nemen acties om echt over te gaan, werd besloten de tweede week van de krokusvakantie door te pakken.
Op 25 en 26 februari is de live omgeving even op slot gezet en is de hele staging omgeving overgezet. Dat ging helaas niet zonder slag of stoot, maar de helden van Savvii waren goed bereikbaar en hebben ons ondersteund bij de technische hobbels.

Wij zijn daarna volop aan de slag gegaan (en nog bezig) met losse eindjes, waaronder vertalingen van plugins en het fine tunen van de look&feel en de functionaliteiten.
De gebruikers moeten geen last hebben van de mogelijkheden die zij nog niet gebruiken, maar de testers moeten wel weer overal bij kunnen. Dat is een uitdaging, die gelukt is.
De evenementenkalender is nieuw, zodat ook de webinars die leerKRACHT in deze Corona periode geeft ook direct zichtbaar zijn, ook dat is een verrijking voor alle gebruikers.

Op 4 maart zijn een aantal ambassadeurs (gebruikers uit de deelnemende scholen) begonnen met het testen van de community mogelijkheden.
Zij keken vooral naar de uitgebreidere profielen, forums en groepen met daarin mogelijkheden tot delen van foto’s en documenten.

'Ook in deze nieuwe omgeving werken we samen vanuit het ‘elke dag een beetje beter’ principe.'