Terugkijken

We hebben weer samen ‘op de hei’ gezeten. Nou ja we zaten in Den Bosch in het Innovatiehuis, maar toch.
We proberen twee keer per jaar echt de tijd te nemen om fysiek bij elkaar te zitten en alles wat we doen in nette banen te leiden. We maken dan vooraf een schets waarover we willen brainstormen en nemen ons ook voor om iets ‘af’ te maken.

Dit keer hebben we vooral de leerlijn ICT geëvalueerd. Wat gebeurt daar, wat levert het op en wat moet anders en beter?
Daarover volgt binnenkort meer nieuws.
Maar ook het eerste grote project de LeerKRACHT academie hebben we even onder de loep genomen.
Wat ging er goed, wat kunnen we beter doen, wat moet anders.

Omdat we allebei ook ExpertCoach bij de stichting LeerKRACHT zijn, gebruiken we daarvoor ook sommige onderdelen van de methodiek bij de evaluaties.
Voor ons beiden is het soms lastig om de klant de baas te laten zijn, terwijl wij zelf denken dat het anders kan of zelfs beter. Hoever ga je mee in de wensen? Hoe servicegericht ben je? Welke taakverdeling hebben we.

We gebruiken allerlei varianten op retrospectives die uit de Scrum methodiek komen.
Teams in het onderwijs moeten daar best aan wennen, gedegen terugkijken op het werk uit de afgelopen periode en vooral: wat ging er goed! Wanneer je wilt verbeteren zul je eerst moeten kijken naar hoe het dan voor die tijd ging.
Een retrospective dus. Dat geldt trouwens niet alleen voor teams maar ook voor werkgroepen en wat dacht je van projecten die je met leerlingen/studenten doet?

Een Retro is niet meer dan het beantwoorden van een paar vragen en daar een passende (vooral afwisselende) werkvorm voor te kiezen.
Mijn favoriet is de zeester (of de spin).
Eerst zelf nadenken (ja ja, de geeltjes) en daarna opplakken in de vlakken (op een flap).

    null
  • Wat moeten we blijven doen?
  • Wat moeten we meer van doen?
  • Wat moeten we minder doen?
  • Waarmee moeten we beginnen?
  • Waarmee moeten we stoppen?

Als iedereen geplakt heeft, eerst clusteren van de geeltjes en vervolgens met elkaar in gesprek gaan over hoe nu verder. Het leuke is dat er altijd weinig geeltjes op STOPPEN terechtkomen.
Maar ja, tijd en menskracht dwingen teams dus keuzes te maken en slimmer en efficienter te werken.

Probeer het gewoon eens.

Bronnen (prik even door de vaktaal heen):
https://agilescrumgroup.nl/retrospective-vormen-ideeen-voorbeelden/
http://paulovermars.nl/10-retrospectives/

Deze site is extra leuk (engels)
https://www.funretrospectives.com/ Omdat je een gratis online bord kunt gebruiken.

Waarom het wiel uitvinden als er al zoveel online staat?
(Oh de uitgelichte afbeelding is retro de zeilboot, mag je gewoon gebruiken)