Leren van onze fouten om nog beter te worden

De afgelopen periode hebben we echt heel erg hard gewerkt aan het de automatiseringsprocessen in de leerlijnict.
Wij leren door te doen en dan moet je dus achteraf best wel wat aanpassen om de inzichten te verwerken en de omgeving nog beter maken.

Het principe van de leerlijnict.
Een deelnemer doorloopt door zelfstudie modules van ongeveer 3 uur.
Die drie uur bestaat niet uit schermtijd en leestijd in de omgeving maar is vooral doe- en denktijd.
Die tijd is om na te denken, te experimenteren en het geleerde toe te passen in de praktijk.
Wat past bij mij en waar liggen mijn behoeften?
Soms bevat een module de uitleg van een aantal tools, soms zetten we een deelnemer aan het denken en soms laten we hen een product maken.
Vooral de afwisseling op inhoud maar wel het vasthouden aan een standaard structuur, is waar we nu aan werken.

Badges om te stimuleren
Badges hebben volgens ons de toekomst.
Door het gebruik van badges kunnen kennis en vaardigheden worden aangetoond.
Ook denken wij dat badge de lerende stimuleert.
Het gamificerende effect en extrinsiek motiveren is daar de achterliggende gedachte.

Alleen (online) leren is niet eenvoudig.
We hebben het dan niet over de inhoud, die is op maat en op verschillende niveaus ingericht.
Nee, we hebben het over motivatie of over discipline.
Mensen ertoe aanzetten om een keer in de week tijd te reserveren om aan de slag te gaan, is lastig.

Wij zijn eigenlijk groot voorstander van zogenaamd ‘blended leren’, maar daar hebben we de capaciteit (nog) niet voor.)
Wel geven we suggesties aan deelnemers om elkaar op te zoeken en op een school een vast tijdstip te kiezen om uit te wisselen en samen te werken.
Soms moeten deelnemers dat zelfs doen omdat we opdrachten hebben die je niet alleen kunt maken. De groepen in de omgeving maken het mogelijk om te communiceren met anderen.

Onze startfout?
Wij maakten het tot voor kort de deelnemers nog moeilijker door ALLE beschikbare modules in een keer aan te bieden (bij het afnemen van een abonnement of een deelnemend bestuur). Ze zagen dan door de bomen het bos niet meer en begonnen aan meerdere modules tegelijk.

Door ‘af te kijken’ bij anderen, zijn we tot een aantal inzichten gekomen.

Onze verbetering
Om te wennen aan de omgeving, de opbouw en de tijdsinvestering van de deelnemer hebben we een startfase ingebouwd. Wanneer een deelnemer zich aanmeldt gaat de startfase in en hebben we vooral aandacht voor de ondersteuning en het opbouwen van een routine.
Maar ook daarna is het van belang om mensen regelmatig aan het werk te zetten en hen terug te laten komen.

Dat doen we door cadeautjes te geven.
De extrinsieke motivatie gebruiken om de intrinsieke motivatie te vergroten?

Op dit moment zijn er verschillende modules aan elkaar gekoppeld, zonder dat de deelnemer dat ziet.
Wanneer een serie modules is afgerond, belonen we de deelnemer met een extraatje.
Dat kan een korte module zijn (nee, we verraden niet welke) of een interessante bron of video.
Op deze manier hopen we dat een deelnemer net even dat kleine stapje naar afronden van een module zet.

Nieuwsgierig maken naar een bonus, zou het werken?