We schrijven hier altijd waar we trots op zijn en welke sites, producten of diensten we leveren. Komende periode gaan we onze manier van werken en de website weer eens onder de loep leggen, omdat we merken dat wij ons ontwikkelen. We willen ook duidelijker maken hoe we dingen oppakken en hoe wij werken. Dat is namelijk een van onze valkuilen. We geven onze grenzen niet goed aan en verzanden heel soms in lange trajecten omdat de klant niet precies weet wat hij of zij wil. Werk aan de winkel dus.
Deze post gaat over wat we niet meer willen en niet meer doen.
Dat is dan ook helder.
Zowel Marielle als ik zijn ooit ‘werknemer’ geweest of hebben in onze latere ondernemingsfase langlopende opdrachten aangenomen. 50% van onze werktijd is LearningROCKS tijd en de rest is eigen ondernemerstijd.
Beiden hebben we ook per 1 januari van dit jaar besloten van vijf naar vier werkdagen te gaan. Leren en ontwikkelen, zelfzorg, zorg voor anderen en creatief bezig zijn (tekenen en schilderen) komt in het gedrang als je altijd bereikbaar en online bent.
Dat is een van de grootste voordelen van zelfstandig ondernemerschap. Kiezen wat je wilt en doen wat je wilt en wanneer je dat wilt.
We grapten afgelopen vrijdag over werkwijzen en methodieken.
Beiden;
- hebben we met hoedjes op gezeten (of het nou een hoedje van Bonobo of een ‘in welke rol zit je nu’ hoedje was, maakt niet zoveel uit).
- hebben we heel veel ijsbrekers en energizers toegepast en er zelfs een module voor ontwikkeld in onze leerlijnict.
- kennen we vele manieren van projectmatig werken, scrum, kanban…ik heb zelfs Prince en Itil papiertjes gehaald…ooit.
- gaven we workshops en trainingen, aan zowel gemotiveerde als ongemotiveerde deelnemers.
- weten we, dat een workshop van een uur niets oplevert, het beklijft niet.
- kennen we de politieke mores in organisaties, de hiërarchie.
- werkten we mee aan veel pilots en projecten die oeverloos veel papier opleverden maar uiteindelijk niets veranderde aan de wereld.
Beiden, hebben we ervoor gekozen ons niet meer in een keurslijf van ‘ja maar wij doen het altijd zo’ te laten duwen. Misschien kost het ons geld en verdienen we niet de hoofdprijs, maar we zijn daardoor wel blijer en vrijer.
Nu alleen nog eens echt goed de focus leggen op wat we dan WEL doen!
We hebben inmiddels de ervaring in het schrijven van een boek, want ‘alle dagen digitaal, niet alledaags is naar de drukker, daardoor hebben we nu meer denkruimte in ons hoofd. Het was een forse klus die zeker op het laatst erg drukte op onze dagelijkse gang van zaken.
Wat wij echt willen
Leeromgevingen ontwikkelen (samen met de klant ook voor de inhoud verantwoordelijk zijn).
Ondernemers meenemen in ‘weer verliefd op je website’ trajecten.
Maar ook, omdat het ‘goed voelt’, soms een hele nieuwe site ontwikkelen met daarin heerlijke puzzel uitdagingen.
Zoals gezegd…de komende periode nemen deze website onder handen en beschrijven we op een nog helderder manier hoe wij werken en wat we doen.
Take it or leave it.