Een eigen academie, wie wil dat nu niet?

 

 

Op heel veel scholen worden Elektronische leeromgevingen of leerlingvolgsystemen gebruikt om het leren en ontwikkelen van leerlingen te faciliteren en te monitoren. 
Wat gek dat je dan als docent dat niet ter beschikking hebt voor jezelf en jouw collega’s toch?
Practice what you preach zou misschien wel passen bij zoiets.

De professionalisering van docenten is vaak een ondergeschoven kindje en misschien vanwege de weerstand tegen een administratief vinkjes systeem is het lerarenregister een doodgeboren kindje gebleken.
Zou het niet mooi zijn om leren en ontwikkelen in een eigen academie vorm te geven? Niet alleen door het aanbieden van online modules, maar ook reflectie en kennisdeling door bijvoorbeeld fora, webinars of gewoon het organiseren en inschrijven voor studiedagen en edcamps.
Het eigenaarschap ligt dan bij de lerende zelf en bijvoorbeeld door het gebruik van een gedegen microcredential systeem (bijvoorbeeld badges) kan de professional laten zien dat hij wel heel veel met zijn eigen ontwikkeling bezig is. De organisatie faciliteert en de leraar leert dat wat hij nodig heeft  (niet wat een ander vindt dat er nodig is)

Wij hebben een academie gebouwd voor de stichting LeerKRACHT waarin alle deelnemers zelf kijken wat zij nodig hebben om teams te ondersteunen bij het vormgeven aan een ‘duurzame verbetercultuur’.

Wij zouden het een uitdaging vinden om een interne academie te bouwen voor een organisatie waarin nog meer interactiviteit en ontwikkeling plaatsvindt. Daarvoor gebruiken wij LearnDASH, WordPress en bouwen van daaruit verder. Steeds samen optrekkend en met kleine stapjes, om uiteindelijk dat te leveren wat de klant nodig heeft.

Een kijkje nemen in de leerKRACHT-academie?